måndag 9 februari 2009

vofför spelar dom på det viset?

Första gången jag hörde Gössa Anders på platta, det var någon gång i början av 70 - talet, föll mina öron samman av besvikelse.
Jag hade en stor passion och det var Orsalåtar. Det var låtar som hade skimret och ljudet jag inte fann (då) i Värmlandsmusiken. Jag och kompisen U gnetade på med låtarna och hemma vid min lilla grå resegrammofon lyssnade jag storögt på Bockfot med Pers Hans och Björn Ståbi.
Så var det någon som sa: "Dom har givit ut Gössa Anders på platta"! - (d v s LP, jag är 1500 år gammal).

Så illa det lät, och falskt. Strävt och oskönt. Inte alls så där snyggt som jag hade önskat att det skulle vara.
För jag visste vad som var rätt och fel, tonåring som jag var.
Nu sitter jag själv där, med studenter lite äldre än 16 men dock unga.
"Du skall lyssna på Gössa Anders, Hjort Anders, Bengt Bixo. Och sedan har vi Torleiv Björgum, Hauk Buen och alla dom andra. Inte minst Nils Agenmark"
Ibland tar det stopp, särskilt med Agenmark.
"För mycket, för mycket av allt"
Så går tiden. Efter några år - detta har hänt vid flera tillfällen - kommer kommentaren: "Du, jag lyssnade på Agenmark idag. Helt otroligt, så bra han spelar."

Det som ger lite motstånd i början vinner väl i längden.
Fortfarande får jag välbehagsrysningar av "de gamle".

3 kommentarer:

Per H sa...

Kan det bero på egen mognad? Jag har alltid störts "fulheten" i gammelgubbarnas spel men numera känns det som om jag är mest intresserad av vad de menar.
Hör Halvar Bäckmans inspelning av Svöluleken, vilket driv.
http://www.jaggu.net/lyssna.htm
jag tror att du kommer direkt dit på den adressen.

Mats Edén sa...

fina saker.
lyssnade igenom det hela.

om bara pengarna snöade lika friskt som det snöar H2O nu skulle jag beställa en fräsch violino d'amore pronto.
men är man en fattig jävel så går det inte.

fin hemsida till jaggu lekar du.
är det ok om jag lägger ut bilden på den gamle krokofilen?

ha de
mats

Per H sa...

Självklart kan du lägga ut bilderna på Krokofilen! Jag jobbar långsamt nu med fiolbyggandet, inga beställningar som hänger över mig, utan jag har en lista med namn på intresserade som jag ringer till när något är klart. Känns skitskönt! Är inte den första på listan intresserad ringer jag till nästa o s v. Om du vill skriver jag upp dig på en sån intresselista (inget bindande för någon av oss förstås).