måndag 8 december 2008

Mina favoriter


Det gällde en fråga kring min ”lista” över världsmusiken.
När jag nu lagt den på hyllan med annat glömt och bortkastat, finns det något jag skulle kunna säga om vad jag gillar att lyssna på.

Uppmaningen från Claes var en stilla undran om min favoritmusik just nu.
I dagsläget är det lite magert med den saken. Vår ”Hifi-anläggning” är i nedan sedan en tid tillbaka. Och den enda stund på dagen jag i lugn och ro kan lyssna på musik är på väg till eller från Malmö. Men den bilstereon jag har börjar krångla och vill inte spela vissa plattor. Jag hade lust att lyssna på lite Menuhin och hans Mozartspel. Inget hände mer än att jag fick felmeddelanden på stereons bistra display. Det som funkar är min 78 – varvs vevgrammofon. Och där lägger jag på allt möjligt, Heifez, danska schlagers och gud vet allt som finns i lådan.
För mig är det inte färskheten på musiken som styr mitt lyssnande. Jag går gärna tillbaka och lyssnar på gamla plattor om och om igen.

Några favoriter:
Farkadden med Torleiv H. Björgum, en av favoriterna är låten Uppstaden,
En CD med Ligetis konserter, cello – violin och pianokonserterna.
Beethovens samlade stråkkvartetter.
Olika verk av Lutoslavski
Beethovens pianosonater spelade av A Brendel.
I Österled, platta med Sven Ahlbäck, Mickael Marin och Susanne Rosenberg
En platta med blandade verk av Xenakis
En annan med kammarverk av Charles Ives
Harmonia Artificiosa av H I F von Biber


Annars så går jag mycket in på Myspace och lyssnar på vad folk har för sig.
Några favoriter:
WargBuen
Bruce Molsky
Anne Hytta
Annbjörg Lien
OAS – Outhouse Allstars
Vallkyrien Allstars
Delta Head
Zapp string quartet
Ingvar Ringestad

Och så vidare

Inga kommentarer: