onsdag 10 december 2008

En dag som alla andra

Grå decembereftermiddag. Hämta barn, förbereda middagen och lägga leriga overaller i tvättmaskinen.
Idag skall jag försöka laga moussaka eftersom auberginerna i kylen var på väg att flytta.
På vägen hem lyssnar jag på Nordan, en platta jag var med och spelade in för - herregud – 15 år sedan. Tänker på när jag lyssnar att Lena Willemark bara ÄR bäst.
Så glider tankarna vidare, allt medan ungarna stökar i bilen som brukligt är. Ser framför mig synen av grånade män, deras allvarsamma nackar klädda i begravningskläder.
Kyrkan är stor, vit och ute lyser en svag sol. Längst fram en kista och mitt sinne är tungt. Det är spelmannen Oskar A’s begravning. Hösten Mangskog 1986, jag är osäker på när på året det var.

Tillbaka i bilen, ena dottern läser högt ur en mangabok och jag försöker lyssna på S’t Göran och draken.
Snart hemma och jag skall snart skära lök och fixa till en förhoppningsvis ätbar middag. Den som inte gillar moussaka får käka hällbröd istället. Gott och enkelt.
Filmjölk, hjorthornsalt, salt, socker, smör och mjöl, det är det hela.
Så steker man den utkavlade degen i torrt och inte för varmt stekjärn.

Inga kommentarer: