söndag 14 september 2008

Min världsmusiklista


Lyssnat på Klingan idag.
Igen.

Blivit lika besviken.
Igen.

Undrar hur programmet skulle låta om musiker fick göra urvalet?

Eller hur skulle alla dessa listor (typ världsmusiklistan med mera) se ut om musikerna gjorde dom.

Vad skall man med listor till?

Vad skall man med begreppet världsmusik till?

Vår del av världen tillhör ändå inte världen.

Det såg jag på ett skivomslag.

Det var för många år sedan, jag gick och letade efter plattor i en skivbutik. Det fanns sådant förr. Och så fick jag syn på en platta som hette nåt i stil med "ett axplock av världsmusik från europa".
Skivbolag typ Real World med han Peter Gabriel.
Eller nåt.

När jag gick i skolan tillhörde Norden den europeiska delen av planeten Jorden.
Men på baksidan av omslaget som jag stod och höll i, var kartan över Europa sådan, att kontinenten norrut tog slut vid Flensburg.

Norden var borta.

Skandinavien är alltid borta i de sammanhang där de radiojournalister som har blicken inriktad mot världsmusiken, tycks tappa fokus, och vi försvinner som spruckna såpbubblor i ingenting.

Eller så är det så att den musik vi gör här, vi Norrmän, Finnar, Svenskar och Danskar, helt enkelt är för dålig för att komma in i BBC's world music mix och listor av olika slag.

Men varför sitta här och klaga.
Man får väl göra en egen lista då.
Här kommer min lista för denna veckan eller månaden eller vad det nu blir. Nästa gång skall jag fråga grannen vad han vill skall var med.



1. Grosse Fuge. Musik: L v Beethoven.
1. I Österled. Musik: trad. Musiker: S Ahbäck, M Marin, M Olofsson, S Rosenberg
1. Fillevaren. Musik: Trad. Musiker: Daniel Sandén Warg
1. Consert for Cello and Orchestra. Musik: W Lutoslavski
1. Hjort Anders. 3 CD. Bolag: Giga
1. All musik med Torleiv Björgum, Ånon Egeland med flera norska musiker.
1. Musik av Tan Dun
1. Nguyen Ngoc Khanh (www.myspace.com/khanhken)(tips från esbjörn:)
1. Outhouse Allstars
1. Vallkyrien Allstars
1. Beond Neon, hornkonsert av Olav Anton Thommessen

Skriv gärna vad du vill ha på listan.

2 kommentarer:

Esbjorn Wettermark sa...

Nr. 1 på listan hamnar också Nguyen Ngoc Khanh (www.myspace.com/khanhken)

Anonym sa...

Fast lite orättvis tycker jag att du är.
Kollar man t.ex. BBC:s program "Late Junction" så spelar de ganska ofta skandinavisk musik.
Men musiklistor behövde man i tonåren - enbart.
/Clas